בטיחות בעבודה עם מלגזה

למרות שמלגזה נחשבת לכלי רכב שנחשב קל יחסית לתפעול, הרי שמדובר גם בכלי עבודה מסוג צמ"ה (ציוד מכני הנדסי) שכל הפעלה שלו כרוכה בסיכון. בעבודה עם מלגזה חשוב לשמור על בטיחות והקפדה על נהיגה זהירה, וכן על העמסה ופריקה זהירים, שכן תאונה עלולה להתרחש כהרף עיין ולפגוע בנהג, בהולכי רגל, או ברכוש.

בטיחות בכל מקום

עבודה עם מלגזה כרוכה לעיתים קרובות בפעילות במקומות קשים ומועדים לפורענות. נהגי מלגזה רבים מתבקשים לבצע עבודות בגובה רב, הם עוברים לעיתים בין מפלסי גובה שונים, נוסעים בקרבת חומרים מסוכנים, ונדרשים להעמיס ולפרוק ציוד דליק, מתלקח, שביר, וכמובן – כבד.

על המלגזן מוטלת החובה לנהוג בצורה זהירה שקולה ומחושבת, בכל מקום שהוא נמצא ובכל זמן. במיוחד חשוב להפנות תשומת לב מיוחדת כאשר נוהגים במקום לא מוכר, חשוך, או הומה אדם.

בטיחות מכנית ובריאות גופנית

על העובדים עם מלגזה, על מנהלי עבודה ועל קציני בטיחות לוודא שהמלגזה נמצאת בכל עת במצב מכני תקין. שימוש במלגזה אשר סובלת מליקוי מעלה מאוד את הסיכוי לתאונה מסוכנת.

תקינות המלגזה חשובה מאוד עבור המלגזן לא רק בהפחתת הסיכוי לתאונה. בטיחות בעבודה עם מלגזה כוללת גם את תקינות מערכת הפליטה, הפחתת מוקדי הרעש, והשימוש בכיסא ובקפיצים תקינים ונוחים. כל אלה ועוד יתרמו לשמירה על בטיחות העובד ובריאותו בטווח הארוך.

שימוש במלגזה רועשת מידי, או זו אשר פולטת יותר גזים רעילים מן הנדרש, וכן כזו שהקפיצים שלה בלויים או פגומים, עשויים להביא לפגיעה מיותרת במלגזן ולהביא להתפתחות מחלות נשימה ונזקים למערכת השלד והשרירים.

רישיון הדרכה והשתלמות

כלל חשוב בבטיחות בעבודה עם מלגזה טמון בהכשרה של המלגזן. נהיגה במלגזה מחייבת, כידוע, הנפקת רישיון נהיגה מתאים. אך במילוי חובה זו, אין לומר שהעובד והמעסיק יוצאים ידי חובתם. חשוב מאוד לספק לעובד הדרכות מפי ממונה בטיחות בעבודה, הדרכות תקופתיות, בהן ישנם רענונים והשתלמויות בנושא נהיגה נכונה ובטוחה בסביבת העבודה.

לימוד והכרה של תאונות נפוצות, שגרמו לפגיעה של מלגזנים עצמם, של חבריהם לעבודה ושל עוברים ושבים מזדמנים, יכול לסייע בהפנמת החשיבות של השמירה על הבטיחות.

 הוראות בטיחות

לפני שמתחילים לעבוד עם מלגזה, חשוב מאוד להכיר לעומקם את הוראות הבטיחות. הוראות בטיחות צריכים להיות מכמה סוגים:

  1. המלצת יצרן – יצרני המלגזות משווקים סוגים שונים של מלגזות, אשר השימוש בחלקן מחייב היכרות מיוחדת עם נקודות תורפה. מרבית היצרנים, אם לא כולם, מספקים הוראות בטיחות והסברים חשובים אודות כל דגם שאותו הם מוכרים.
  2. כללי עבודה נכונה – ישנם מאפיינים שהם נכונים תמיד לעבודה בטוחה עם מלגזה מכל סוג שהוא. חשוב להכיר אותם ולפעול על פיהם.
  3. כללי זהירות למפעל הספציפי – כל מקום עבודה ראוי לשמו מפרסם הוצאות בטיחות כלליות, שרלוונטיות לעובדים השונים. הכרה שלהם חיונית במיוחד למלגזנים ולעובדים אחרים שעוסקים בטלטול ובהעברה של חומרים וציוד שחלקם מסוכנים. חשוב לציין שעבודה בסביבת תאורה נמוכה, בקרבת עמודי חשמל, בסמוך למשאיות ענק וכיוצא באלה, מצריכה זהירות רבה באופן מיוחד.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *